مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
پیش پزشکی در مجارستان

پیش پزشکی در مجارستان

دوره پیش پزشکی در مجارستان در سال 2022، یک دوره آماده سازی، ویژه دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل پزشکی در این کشور است. هدف در این دوره 1 ساله، جبران ضعف های دانش آموزان و آماده سازی آن ها برای شرکت در آزمون ورودی دانشکده های پزشکی و البته تقویت زبان انگلیسی است. این دوره ها توسط کالج های مختلفی در مجارستان برگزار می­ شود. مواد آموزشی در این دوره ها عموماً عبارتند از: بیوفیزیک، شیمی، زیست شناسی (شامل آناتومی و فیزیولوژی)، زبان تخصصی پزشکی، اصطلاحات پزشکی (medical terminologe) تاریخ مجارستان، زبان انگلیسی و زبان مجارستانی. البته ممکن است در دانشکده های مختلف مواد درسی کمی با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

شرکت کنندگان در این دوره ها، به جهت آشنایی نسبی با منابع سوالات از شانس بالایی برای موفقیت در آزمون های پزشکی برخوردارند، همچنین فراگیری علوم پزشکی به زبان انگلیسی، نیاز به تسلط کافی بر این زبان دارد. گذراندن دوره پیش پزشکی، کمک شایانی به تقویت زبان انگلیسی شرکت کنندگان خواهد کرد و با توجه به این که هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان پایین تر از سایر کشورهای حوزه شنگن است، انتخاب آن به عنوان مقص مورد نظر بسیاری از افراد است.

الزامات پیش پزشکی در مجارستان

از مهم ترین لازمه های تحصیل در کشورهای خارجی عبارت هستند از:

  • داشتن تمکن مالی لازم؛
  • شرایط سنی مناسب؛

مجارستان نیز این قاعده مستثنی نیست چرا که اگرچه هزینه های زندگی در این کشور ماهانه 450€ تا 700€ (یورو) است و تقریبا نصف هزینه های زندگی در کشورهایی مثل اتریش، دانمارک و غیره می باشد؛ اما باز هم دانشجویان باید به این مسئله توجه کنند. زیرا یکی از مدارکی که سفارت مجارستان برای صدور ویزای تحصیلی به آن توجه می کند گواهی بانکی مبنی بر داشتن حداقل 700€ (یورو) به ازای هر ماه زندگی در مجارستان برای حداقل سال اول است. به علاوه مجارستان برخلاف کشورهایی مثل اتریش، نروژ و غیره، نظام تحصیلی رایگان ندارد. دوره های پیش پزشکی نیز در هر کدام از کالج های مجارستان شهریه متفاوتی خواهند داشت هرچند معمولا سالانه بین 5500€ تا 10000€ (یورو) خواهد بود.

دانشکده های برگزار کننده دوره پیش پزشکی در مجارستان

دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان از سطح علمی و اعتبار بالایی برخوردارند، و متقاضیان بسیاری از سراسر دنیا خواهان ادامه تحصیل در رشته های پزشکی این کشور هستند. به همین دلیل کالج های مختلفی در مجارستان، برگزار کننده دوره پیش پزشکی هستند. مهم ترین کالج های برگزار کننده این دوره ها در مجارستان عبارتند از:

  • کالج اینترنشنال (مک دانیل)؛
  • کالج اویسنا (ابن سینا)؛
  • کالج دونا؛
  • کالج دانشگاه پزشکی پچ؛
  • کالج دانشگاه دبرسن؛

در ادامه جزییات بیشتری در مورد این کالج ها و دوره پیش پزشکی در آن ها آمده است.

پیش پزشکی در کالج اینترنشنال (مک دنیل) مجارستان

دوره پیش پزشکی کالج مک دنیل مجارستان، متقاضیان را برای رشته های دانشگاهی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و دامپزشکی آماده می­ کند. مواد آموزشی این دوره در کالج مذکور عبارتند از: زبان انگلیسی عمومی، ارتباطات انگلیسی، انگلیسی برای اهداف خاص به ویژه انگلیسی پزشکی، زیست شناسی (زیست شناسی سلولی، ژنتیک، فیزیولوژی)، شیمی (شیمی عمومی، شیمی آلی، بیوشیمی)، ریاضیات، فیزیک (فیزیک عمومی، مقدمه ای بر بیوفیزیک) و زبان مجارستانی.

برنامه های دوره پیش پزشکی این کالج که از سال 1990، آغاز شده است، دانش آموزان را برای آزمون ورودی دانشگاه های علوم پزشکی سملوایز، علوم پزشکی سگد، علوم پزشکی پچ، دانشکده دامپزشکی دانشگاه Szent István و دانشکده علوم بهداشتی دانشگاه سملوایز آماده می­ کند. شهریه سالیانه کالج مک دانیل برای دوره پیش پزشکی حدود 5980€ (یورو) است. این کالج از امکانات و خدمات دانشجویی نظیر کمک کردن به دانشجویان در بدو ورود (در مسایلی همچون یافتن محل اقامت مناسب)، اتاق مطالعه، خدمات غذاخوری، امکانات ورزشی، بیمه های درمانی، مسایل فوق برنامه، کتاب های آموزشی و… برخوردار است. کالج فوق در شهر بوداپست واقع شده است.


کالج اویسینا (ابن سینا) مجارستان

این کالج که به همت یک ایرانی (دکتر شاهرخ میرزاحسینی)، در شهر بوداپست، تاسیس شده است، یکی دیگر از کالج های برگزار کننده دوره پیش پزشکی در مجارستان است. مواد آموزشی دوره مذکور در کالج اویسینا عبارتند از: زیست شناسی سلولی و مولکولی، ژنتیک پزشکی، ایمونولوژی پزشکی، فیزیولوژی انسان، شیمی عمومی، شیمی آلی، بیوشیمی پایه، زبان پزشکی و مدیکال ترمینولوژی، ریاضیات (اختیاری)، فیزیک (اختیاری)، منطق و هوش (اختیاری) و زبان انگلیسی عمومی. ضمناً این کالج برای افرادی که سطح زبان انگلیسی آن ها بسیار ضعیف است، 8 دوره آموزش زبان انگلیسی برگزار می ­کند. شهریه سالانه دوره پیش پزشکی کالج اویسینا 5700 یورو است. برخی خدمات رفاهی این کالج عبارتند از:

  • محل اقامت مناسب؛
  • رستوران؛
  • بیمه خدمات درمانی؛

پیش پزشکی در کالج دونا مجارستان

یکی دیگر از کالج های شهر بوداپست که برگزار کننده دوره پیش پزشکی است، کالج دونا می باشد. این کالج که در یک منطقه بسیار خوب پایتخت مجارستان قرار دارد، دانشجویان دوره پیش پزشکی را برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، شیمی‌ و زیست شناسی مهیا می­ سازد. مواد درسی این کالج برای دوره فوق عبارتند از: زبان انگلیسی عمومی، زبان تخصصی رشته پزشکی، زیست شناسی، شیمی و فیزیک و زبان مجارستانی. شهریه سالانه این کالج برای دوره عادی 5600€ (یورو) برای دوره فشرده 4900€ (یورو) است. یک سری هزینه های دیگر، همچون هزینه پذیرش، بیمه، خوابگاه، انتقال ارز و… به این مبالغ اضافه خواهد شد. این کالج دارای خوابگاه، با امکاناتی همچون سالن و بوفه غذاخوری، شستشوی لباس دانشجویان، کمد لوازم و… است.

کالج دانشگاه پزشکی پچ مجارستان

این کالج در شهر پچ، پایتخت فرهنگی اروپا، واقع در 220 کیلومتری شهر بوداپست، فعالیت می ­کند. حضور اساتید دانشگاه علوم پزشکی پچ در دوره پیش پزشکی این کالج، به اعتبار آن افزوده است. دوره پیش پزشکی این کالج در حالت عادی 8 ماهه و به صورت فشرده 6 ماهه است و مواد آموزشی آن شامل زیست شناسی، فیزیولوژی، شیمی، بیوفیزیک، زبان پزشکی و مدیکال ترمینولوژی، زبان انگلیسی و زبان مجارستانی است. شهریه دوره پیش پزشکی این کالج 8000€ (یورو) است که هزینه هایی همچون فرم ثبت نام، خوابگاه، بیمه و… به این مبلغ اضافه خواهد شد.

کالج دانشگاه دبرسن مجارستان

دوره پیش پزشکی دانشگاه دبرسن، 1 ساله و شامل 2 ترم است. این دوره دارای یک آزمون تعیین سطح کتبی و شفاهی است که شامل دروس زیست شناسی، فیزیک و شیمی می ­شود. این دوره جهت آماده سازی برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه دبرسن است. مواد درسی این دوره که شامل زیست شناسی، فیزیک، شیمی و زبان مجارستانی است، توسط اساتیددانشگاه دبرسن تدریس می شود. دوره پیش پزشکی دانشگاه دبرسن به زبان انگلیسی برگزار می­ شود. آنچه در این مقاله ملاحظه شد، نگاهی اجمالی به دوره های پیش پزشکی در مجارستان بود. هدف در این مقاله، معرفی کلی این دوره ها و آشنایی کلی مخاطب با برخی از مراکز برگزاری آن ها بود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: