مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل تخصص در مجارستان

تحصیل تخصص در مجارستان

پزشکی در مجارستان دارای سنت و فرهنگ طولانی در مطالعات پزشکی و در زمینه مراقبت های درمانی می باشد. دانشجویان بین المللی به این دلیل جذب دانشگاه های پزشکی مجارستان می شوند که اولا مجارستان دارای برنامه های مختلفی به زبان های مختلف می باشد. ثانیا کیفیت تحصیلی و دوره های پیش پزشکی جهت بهبود دانش پایه زبان انگلیسی، زیست شناسی، فیزیک و شیمی برای آندسته از افرادی که نیاز دارند وجود دارد. ثالثا هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان در مقایسه با آمریکا، کانادا و انگلستان منطقی و مقرون به صرفه بوده و سالانه به حدود 12000€ الی 15000€ (یورو) می رسد. در جدول زیر می توانید با برنامه های پزشکی مجارستان در سال 2020 آشنا شد:

برنامه تحصیلی مدت برنامه
پزشکی عمومی برنامه 4 (لیسانس) و 6 سال
دامپزشکی برنامه 6 سال
دندانپزشکی برنامه 5 تا 6 سال
داروشناسی برنامه 5 تا 6 سال
پرستاری برنامه 3 تا 4 سال
فیزیوتراپی برنامه 3 تا 4 سال
تحصیل تخصص پزشکی در مجارستان برنامه 3 تا 6 سال

شرط پذیرش در دانشگاه های پزشکی مجارستان هم قبولی در آزمون ورودی است. بایستی در جریان باشید که مدارک پزشکی صادره توسط دانشگاه های پزشکی مجارستان جزء معتبرترین مدارک پزشکی اروپا بوده و مورد تایید شوراها و سازمان های پزشکی بین المللی مثل GMC ،GDC ،RCVS ،HCPC ،NMC می باشد.

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در مجارستان

یکی از دوره های جذاب و پرمتقاضی برای تحصیل در مجارستان حقیقتا دوره تخصص پزشکی در این کشور می باشد. برنامه تخصص پزشکی یا همان رزیدنسی در مجارستان معمولا توسط دانشگاه های علوم پزشکی این کشور در طیف مختلفی از رشته های تحصیلی و از 3 تا 6 سال به طول می انجامد. مثلا برنامه تخصص جراحی اعصاب در مجارستان حدود 6 سال تمام و برنامه تخصص پزشکی داخلی حدود 5 سال طول می کشد. پس مدت تحصیل تخصص در مجارستان به برنامه تحصیلی متقاضیان بستگی دارد.

نظام رزیدنسی جدید آموزش تحصیلات تکمیلی در مشاغل پزشکی که در مجارستان در سال 1999 معرفی شده بر پایه مقررات (قوانین و احکام دولتی و وزارتی) تخصص های پزشکی اتحادیه اروپا (UEMS) می باشد. اما وظیفه و نقش اصلی UEMS در چیست؟ در واقع این UEMS است که برنامه های مختلف تحصیل تخصص پزشکی و مدت زمان آنها را در کشور مجارستان تعیین می کند. اما آموزش تخصص در این کشور شامل دو بخش زیر می باشد:

  • برنامه آموزشی اصلی که 24 ماه طول می کشد؛
  • دوره آموزش تخصص حرفه ای که بسته به نوع تخصص از 24 تا 48 ماه طول می کشد؛


محتوای آموزشی تحصیل تخصص در مجارستان

اغلب برنامه های تخصص در مجارستان با اتمام آموزش در پزشکی فوریتی شروع می شود. پس از آن، برنامه ها تنها در انواع مشابه تخصص شبیه هم هستند. در واقع در برنامه رزیدنسی مجارستان، دوره های اجباری 1 ماهه برای کلیه رزیدنت ها با موضوعات درسی مثل مدیریت مراقبت درمانی، بیمه کیفیت، دانش قانون پزشکی پایه، اخلاقیات، ارتباط پزشکی و … برگزار می شود. نکته مهم درباره دوره مذکور در مجارستان اینکه رزیدنت ها تحت نظارت اساتید راهنمای خود حق کار دارند.

اما فرآیند کار رسمی رزیدنت ها در مجارستان پس از فارغ التحصیلی شروع می شود. در حقیقت پس از اتمام موفق برنامه آموزشی و با تایید دانشگاه مربوطه، رزیدنت ها می توانند برای آزمون پایان دوره درخواست دهند. این آزمون توسط اداره بهداشت و اجرائیات سازماندهی می شود. آزمون مذکور شامل بخش تئوری و عملی می باشد. پس از قبولی در این آزمون به رزیدنت ها گواهی متخصص مجارستانی توسط شورای ملی آزمون اعطاء می شود. با اخذ این مجوز زمینه برای کار پزشکان خارجی در مجارستان و کل اتحادیه اروپا (EU) فراهم می شود.

برنامه های تحصیل تخصص پزشکی در مجارستان

همانطوری که در مطالب فوق هم بیان شد، تحصیل تخصص یا همان رزیدنسی یک دوره مهم و کاربردی ارائه شده توسط دانشگاه های پزشکی معتبر مجارستان از جمله دانشگاه اسملویس می باشد. در مجارستان، برنامه های تخصص پزشکی مختلفی با شرایط متفاوت به فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی (IGM ها) ارائه می شود. جدول زیر نشانگر برخی از برنامه های تخصص پزشکی مجارستان در سال 2020 می باشد:

تخصص مدت برنامه
بیهوشی و مراقبت ویژه 60 ماه
جراحی دهان و فک 70 ماه
پزشکی داخلی 60 ماه
درماتولوژی 60 ماه
پزشکی اطفال 60 ماه
جراحی وریدی 72 ماه
پزشکی فیزیکال و احیاء 60 ماه
پزشکی مشاغل 48 ماه
لارینگولوژی 60 ماه
متخصص گوارش 60 ماه
ژریاتریک 60 ماه
روانپزشک اطفال 60 ماه
جراحی اطفال 72 ماه
پزشک خانواده 36 ماه
جراحی اعصاب 72 ماه
کاردیولوژی 60 ماه

تقاضیان توجه کنند که از شرایط اصلی و مهم برای درخواست پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان برای تحصیل در دوره های تخصص نیازمند معادلسازی مدرک پزشکی خود هستند.

وضعیت کار پزشکان در مجارستان

همانطور که در مطالب قبلی هم گفته شد، پزشکان خارجی پس از گذراندن دوره رزیدنسی و قبولی در آزمون صلاحیت کار پزشکی در کشور مجارستان را پیدا می کنند و از شانس خوبی برای جذب در بازار کار این کشور برخوردار هستند. اصولا شغل پزشکی جزء لیست مشاغل مورد نیاز مجارستان بوده و از جمله مشاغل پردرآمد این کشور نیز محسوب می شود. مطابق آمار سال 2020، میانگین درآمد سالیانه پزشکان در مجارستان حدود HUF 2960000 ( فورینت) معادل 9142$ (دلار) می باشد. این درحالی است که میانگین درآمد مشاغل ملی مجارستان حدود HUF 1280000 ( فورینت) معادل 3953$ (دلار) است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: