مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در رشته اقتصاد در مجارستان

تحصیل در رشته اقتصاد در مجارستان

سیستم آموزشی مجارستان از بیش از 600 سال پیش نشان دهنده ی برتری تحصیلی بوده است. بسیاری از کالج ها در این کشور مستقیماً وابسته به یک دانشگاه هستند و به عنوان دانشکده های کالج دانشگاه فعالیت می کنند. دانشگاه های مجارستان به طور کلی دوره هایی را در سطح کالج و دانشگاه برگذار می کنند. از سال 2005 دانشگاه های مجارستان شروع به تغییر به سبک و مقررات روند بولونیا Bologna کرده اند. در این سیستم جدید هم کالج ها و هم دانشگاه های مجارستان در صورت تامین الزامات لازم می توانند برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را آغاز کنند. این همچنین به این معنی است که تمامی مدارک اعطایی معادل و مورد تایید سراسر اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر است.

شرایط تحصیل در رشته اقتصاد در مجارستان در 2022

در سال 2022 تحصیل اقتصاد در مجارستان طرفداران زیادی پیدا کرده است. اقتصاد مطالعه تخصیص منابع کمیاب توسط جوامع، دولت ها، شرکت ها، خانواده ها، و افراد می باشد. رشته اقتصاد دارای 2 ویژگی مهم است: اولا، شما به عنوان دانشجوی رشته اقتصاد مدل های مفهومی از رفتار را توسعه می دهید تا بدین طریق پاسخ ها نسبت به تغییرات در سیاست و شرایط بازار را پیش بینی کنید. دوما، شما با تحصیل رشته اقتصاد از آنالیز آماری قوی برای بررسی این تغییرات استفاده می کنید. اقتصاددان ها به خاطر مشاوره های تخصصی در زمینه مسائل و موضوعات اقتصادی به دولت ها، شرکت ها و موسسات مختلف، تدوین سیاست ها برای بنگاه های اقتصادی، آنالیز شرایط اقتصادی برای شرکت ها، بانک ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی، شرکت های فروش املاک، سازمان های بورس و غیره معروف هستند. آن ها همچنین در توسعه بسیاری از سیاست های دولتی دیگر شامل مراقبت های درمانی، رفاه، اصلاح آموزشی و کاهش نابرابری، آلودگی و جرم و جنایت سهیم هستند.

معرفی رشته اقتصاد در مجارستان

رشته اقتصاد از جمله رشته هایی است که همه ساله دانشجویان زیادی از داخل و خارج مجارستان برای پذیرش این رشته از دانشگاه های مجارستان درخواست می دهند. مولفه های اصلی تشکیل دهنده برنامه تحصیل رشته اقتصاد در مجارستان شامل موارد زیر می باشند:

  • مبانی علم اقتصاد
  • نظریه های اقتصادی
  • مفاهیم اقتصاد خرد و کلان
  • کسب و کار و بازاریابی

برنامه های فوق لیسانس مدیریت بازرگانی   (MBA)

فارغ التحصیلان رشته اقتصاد در مجارستان، مهارت هایی را کسب می کنند که در بازار کار  با ارزش بالا شناخته می شوند. این مهارت ها عبارتند از:

  • پس زمینه قوی در نظریه اقتصاد خرد و اقتصاد کلان
  • دانش درباره موسسات اقتصادی
  • دانش در زمینه های کاربردی مختلف اقتصاد
  • توانایی در کاربرد ابزارهای تحلیلی اقتصاد در حل مسئله
  • دانش تکنیک های آماری و ریاضیاتی مرتبط
  • تخصص در کاربرد کامپیوترها جهت آنالیز داده ها




فرصت های کاری فارغ التحصیلان رشته اقتصاد در مجارستان

فارغ التحصیلان رشته اقتصاد مخصوصا فارغ التحصیلان فوق لیسانس با کسب مهارت های لازم و اخذ مدرک دانشگاهی برای مشاغلی همانند بانکداری، بیمه، شرکت های خدماتی و تولیدی، بنگاه های املاک، شرکت های مشاوره، آژانس های دولتی و سازمان های غیر انتفاعی آماده می شوند. فارغ التحصیلان مقطع لیسانس نیز با یک پایه تحصیلی برتر می توانند به تحصیل در مقاطع بالاتر فوق لیسانس و دکتری، برنامه های MBA، برنامه های مدیریت، برنامه های ارشد و PhD در رشته اقتصاد و نیز در رشته های علوم بازرگانی و علوم اجتماعی مشغول شوند تا با کسب تخصص لازم آماده ورود به بازار کار اروپا و مجارستان شوند.

اگر شما نیز متقاضی تحصیل اقتصاد می باشید، بایستی به 2 نکته توجه کنید. اولا، شما بایستی از شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در این کشور مطلع شوید. ثانیا، شما باید در جریان مهلت درخواست اعلام شده توسط دانشگاه مورد علاقه باشید که معمولا 15 ژوئن آخرین مهلت پذیرش و 1 آگوست شروع کلاس های رشته اقتصاد در مجارستان می باشد.

برنامه تحصیل در رشته اقتصاد در مجارستان

در حال حاضر، 8 برنامه لیسانس رشته اقتصاد در مجارستان وجود دارد که توسط دانشگاه های معروف مجارستانی به دانشجویان خارجی ارائه می شود. این برنامه ها به شرح جدول زیر می باشد:

برنامه تحصیل در رشته اقتصاد در مجارستان

شماره نام برنامه تحصیلی دانشگاه محل تحصیل
1 مدیریت بازرگانی و اقتصاد کالج مک دنیل بوداپست بوداپست، مجارستان
2 اقتصاد بازرگانی بین المللی دانشگاه متروپلیتن بوداپست بوداپست، مجارستان
3 اقتصاد کاربردی اوتوس لوراند یونیورسیتی بوداپست، مجارستان
4 توریسم و اقتصاد دانشگاه ایسترهازی کارلوی گیونگیوس، مجارستان
5 اقتصاد کاربردی دانشگاه کوروینوس بوداپست بوداپست، مجارستان
6 اقتصاد کاربردی دانشگاه پانونیا وزپرم، مجارستان
7 مدیریت بازرگانی دانشگاه ایسترهازی کارلوی گیونگیوس، مجارستان
8 اقتصاد کسب و کار بین المللی دانشگاه کسب و کار بوداپست بوداپست، مجارستان

شرایط ویزا و پذیرش رشته اقتصاد مجارستان

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مجارستان در رشته اقتصاد به شرح زیر می باشد:

  • مدرک دیپلم دبیرستان و ریزنمرات مربوطه: هر دوی مدرک دیپلم و ریزنمرات شما بایستی به زبان مجارستانی یا زبان انگلیسی ترجمه شود
  • پاسپورت بین المللی معتبر
  • شرایط زبان جهت پذیرش در رشته اقتصاد در مجارستان به صورت زیر می باشد:
  • نمره TOEFL معتبر حداقل 66 امتیاز
  • IELTS معتبر با نمره کل حداقلی 5.0
  • مدرک آزمون زبان انگلیسی سطح B2 بین المللی

اما اخذ پذیرش مجارستان به منزله حکم نهایی جهت ورود به مجارستان و تحصیل در این کشور نمی باشد و اخذ ویزای تحصیلی مجارستان مجوز اصلی تحصیل در مجارستان محسوب می‌شود. مدارک مورد نیاز به منظور صدور ویزای تحصیلی جهت تحصیل در رشته اقتصاد در مجارستان عبارتند از:

  • قبض پرداخت شهریه تحصیلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه مجارستان
  • پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار اضافی بیش از تاریخ ورود به مجارستان
  • کپی از صفحه عکس پاسپورت
  • عکس پاسپورتی جدید
  • بیمه سلامت
  • مدرک سکونت در مجارستان
  • مدرک اثبات تمکن مالی جهت تامین مخارج زندگی در مجارستان
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • 3 نامه ممهور با آدرس شخص متقاضی ویزا




کار پس از تحصیل رشته اقتصاد در مجارستان

برخلاف بعضی از کشورها که پس از فارغ التحصیلی به خارجی ها اجازه اقامت نمی دهند یا دوره ای که به آن ها فرصت می دهند تا شغلی پیدا کنند و بتوانند ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری نمایند کوتاه است، مثل یونان که تنها 2 ماه می باشد، در مجارستان اینگونه نیست. علاوه بر این که دانشجویان در دوران تحصیل خود در این کشور تا 4 ساعت در روز اجازه کار پاره وقت دارند، تا پیش از 15 روز مانده تا مجوز اقامتشان منقضی شود نیز فرصت دارند تا درخواست دهند و ویزایی به نام “تحصیل به منظور کار” مجارستان را اخذ نمایند.

این ویزا همچنین با نام “study to work visa” هم شناخته می شود. با توجه به این که نرخ بیکاری در مجارستان تنها 3.4% در سال 2021 گزارش شده، یافت شغل در این کشور دشوار نخواهد بود. البته به شرطی که فرد جویای کار که تخصص رشته اقتصاد را دارد از یکی از دانشگاه های مطرح این کشور فارغ التحصیل شده باشد و ترجیحا به هر 2 زبان مجاری و انگلیسی مسلط باشد.

هدف از تحصیل در رشته اقتصاد در مجارستان

رشته اقتصاد جزو علوم اجتماعی محسوب می شود که کلیه فاکتورهای شامل در تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات را دربر می گیرد. هدف نهایی از تحصیل اقتصاد ارتقای رفاه مصرف کنندگان و شرکت های اقتصادی می باشد، که همچنین هدف حسابدارها و کارشناسان مالی نیز می باشد. هدف از نگارش این مقاله، آشنایی هموطنان عزیز با شرایط تحصیل در رشته اقتصاد در مجارستان بود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: