مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
راحت ترین راه های مهاجرت به کانادا

راحت ترین راه های مهاجرت به کانادا

آسان ترین راه برای مهاجرت به کانادا بستگی به شرایط شخص شما و ارتباطات شما با این کشور دارد. در حال حاضر کانادا پذیرای مهاجرین هست، بنابراین الان بهترین زمان برای مهاجرت به کانادا هست.

باید توجه داشت که هیچ راه آسانی برای مهاجرت به کانادا وجود ندارد. بااینکه ممکن است برخی راه ها برای اقدام شما آسانتر باشند ولی خود یک فرایند طولانی است که دارای مراحل بسیاری هم است.

 با اینکه مهاجرت به کانادا نیازمند سرمایه گذاری مالی و عاطفی قابل توجهی است ولی به نتیجه اش می ارزد. کانادا پیوسته از لحاظ رتبۀ کیفیت زندگی از جمله بهترین کشورها به شمار می آید و از لحاظ  نگرش مثبت نسبت به مهاجرین، شهرت خاصی دارد. 

این چهار برنامه متداول ترین روش برای متقاضیان مهاجرت به کانادا در سال 2023 بوده اند:

برنامه ی اکسپرس اینتری (ورود سریع)

اکسپرس انتری، سریع ترین و شایع ترین برنامۀ مهاجرت است. داوطلبانی که از طریق سیستم اکسپرس انتری اقدام می کنند، می توانند در مدت شش ماه اقامت دائم خود را دریافت کنند. تا سال 2025، کانادا قصد دارد نیم میلیون  مهاجر تازه را دعوت کند. ورود درصد بالایی از این افراد، از طریق یکی از همین روش های اکسپرس انتری خواهد بود:  

  • نیروی کار متخصص فدرال - Federal Skilled Worker (FSW)
  • تجربه در کانادا-Canadian Experience Class (CEC)
  • Federal Skilled Trades (FST)

سیستم اکسپرس اینتری کانادا، ارسال مدارک و امتیاز بندی براساس فاکتورهای CRS می باشد. جهت ارسال یک پروفایل به سیستم اکسپرس انتری، ابتدا باید واجدالشرایط یکی از سه سیستم نام بردۀ بالا در فدرال باشید. سپس دولت کانادا دعوت نامه هایی را برای درخواست اقامت دائم کاندیداهایی که بالاترین رتبه در این دستۀ انتری اکسپرس کسب کرده اند، صادر می کند. روند اکسپرس انتری شاید آسان ترین شیوه ممکن ورود به کانادا، باشد، هرچند برای قرار گرفتن در پول کاندیدها باید دعوت نامه ی استانی داشته باشید.

هزینۀ مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری، معمولاً مبلغی حدود 2300 دلار کانادا برای یک متقاضی مجرد و یا حدود 4500 دلار کانادا برای یک زوج است. این مبلغ، جدا از تمکن مالی برای زندگی هست که باید جز مدارک لازم برای مهاجرت ارائه دهید.


برنامه های نامزد استانی- Provincial Nominee Programs

در زمان همه گیری کرونا، برنامه ی نامزدهای استانی فعال بوده است و به نیروی کار خارجی امکان اخذ اقامت دائم کانادا را داده است. برنامه ی دولت کانادا این است که تا سال 2025، پذیرای 117،500 مهاجرت از طریق برنامه ی PNP باشد. 

برنامه های استانی زیادی برای 10 استان و 3 محدوده ی کانادا در نظر گرفته شده است، که هر استان PNP مختص به خود را دارد، یکی از فاکتورهای مهم برای برنامه ی PNP داشتن ارتباط و وابستگی به آن استان هست، هرچند برنامه هایی برای افرادی که خارج از کانادا هستند نیز در نظر گرفته شده است که براساس نیاز بازار کارِ استان موردنظر پذیرش انجام می شود.

هر PNP برنامه ی زمان بندی مشخصی دارد، بعد از انتخاب، فرد انتخاب شده باید از طریق اداره مهاجرت کانادا برای اخذ اقامت دائم، اقدام کند. زمان بررسی برای اخذ اقامت دائم کانادا  به این بستگی دارد که آیا برنامه ی PNP جز گروه اکسپرس اینتری قرار می گیرد یا خیر.

هزینه ی مهاجرت به کانادا از طریق برنامه ی PNP به طور معمول مشابه با هزینه ی لازم برای اکسپرس اینتری می باشد، البته براساس استان موردنظر، هزینه ای بیشتر خواهد داشت، برخی از استان ها، هزینه ی اضافی از شما دریافت نمی کنند اما استانی مانند انتاریو هزینه ای تا 1500 دلار کانادا دریافت کیکند

مهاجرت تجاری

اگر تجربۀ مدیریت یا مالکیت کسب و کار خود را دارید، ساده ترین راه برای مهاجرت به کانادا می تواند از طریق سیستم مهاجرت تجاری باشد. دولت کانادا برای افرادی که قصد دارند کسب و کار خود را داشته باشند، برنامه ی مهاجرتی مشخصی را در نظر گرفته است که می توانید از طریق فدرال یا استانی برای آن اقدام کنید.  چندین برنانه ی PNP برای افراد خارجی که علاقه مند سرمایه گذاری در استان های کانادا هستند، در نظر گرفته شده است. 

اسپانسر 

اگر فردی از خانواده ی شما شهروند کانادا یا افامت دائم این کشور را دارد، روند اسپانسر خانواده احتمالاً ساده ترین راه برای مهاجرت به کانادا خواهد بود. کانادا دارای چندین سیستم مهاجرتی است که به ساکنان دائم و شهروندان این فرصت را می دهد تا بتوانند اعضای خانوادۀ خود را به این کشور بیاورند. امسال کانادا قصد دارد تا با 105000 اقامت دائم جدید و از طریق برنامه ی اسپانسرشیپ، استقبال کند. اگر همسر، فرزند یا نوۀ شما مقیم دائم یا شهروند کانادا باشد، می توانید واجدالشرایط حمایت از خانواده باشید. 

حمایت مالی از خویشاوند معمولاً هزینه ای حدود 1135 دلار کانادا دارد. در صورتی که اسپانسر در کبک اقامت داشته باشد یا قصد اقامت در آنجا را داشته باشد؛ هزینه های دیگری نیز به آن اضافی خواهد شد. زمان و روند رسیدگی به درخواست شما به شرایط اسپانسر شما بستگی دارد. برای اسپانسرشیپ همسر و شریک زندگی، این پروسه حدود 12 ماه زمان میبرد.  

مروری بر برنامه های مهاجرتی کانادا

برای مهاجرت به کانادا بیش از 80 راه وجود دارد! ما جهت ساده نمودن و درک آسانتر آنها برای مخاطبین خود، دسته بندی های متنوعی را در اینجا آورده ایم. 

سریع ترین راه برای مهاجرت به کانادا چیست؟ 

سریع ترین راه برای مهاجرت به کانادا روش اکسپرس انتری است. روند اکسپرس انتری برای بیشتر متقاضیان حدود 6 ماه یا کمتر به طول می انجامد.

حداکثر سن مجاز برای مهاجرت به کانادا چقدر است؟

هیچ محدودیت سنی بخصوصی در برنامه های مهاجرت کانادا وجود ندارد. گفته شده که در بیشتر دسته بندی های مهاجرت از طریق روشهای کاری و اقتصادی، متقاضیانی با محدوده سنی 25 تا 35 سال بالاترین امتیاز را دریافت خواهند کرد، ولی به این معنا نیست که متقاضیان با سن بالاتر انتخاب نمی شوند. داشتن سابقۀ کاری قابل توجه، داشتن مهارتهای بالای زبان، ارتباطات با کانادا و تحصیلات عالیه می توانند به راحتی کمبود امتیاز سن را مهاجرت از طریق برنامه های کاری و اقتصادی جبران کنند. در اسپانسری خانواده، مهاجرت پناهندگی و بشردوستانه کانادا، هیچ سیستم امتیازبندی وجود ندارد و بنابراین به هیچ وجه امتیاز منفی هم برای سن در نظر گرفته نمی شود.

آیا مهاجرت به کانادا آسان است؟

باوجود بیش از 80 برنامه ی مهاجرتی، گزینه های مختلفی برای افراد برای مهاجرت به کانادا وجود دارد. گفته می شود که مهاجرت به یک کشور جدید نیاز به تلاش دارد. بعضی برنامه های مهاجرتی نسبت به سایر راهها نیازمند قابلیت های بالاتر و مدارک بیشتری است. وکلای مهاجرت کانادا نقطۀ اتصال تقاضای شما و دولت کانادا هستند. آنها درخواست شما را ارائه می دهند و شما را در مورد مدارک مورد نیاز راهنمایی می کنند، چه مدارکی که باید ارائه دهید و چه آندسته از مدارکی که نباید ارائه شوند. 


آیا من برای مهاجرت به کانادا نیاز به پیشنهاد شغلی دارم؟

خیر. عدۀ کثیری از مقیمان دائم کانادا هنگام درخواست اقامت، هیچ پیشنهاد شغلی ندارند. در عین حال هم بعضی از برنامه های مهاجرت کانادا نیازمند پیشنهاد شغلی هستند، دامنۀ وسیعی از برنامه ها و گزینه ها برای ملیت های خارجی وجود دارند که بدون نیاز به پیشنهاد شغلی هستند. دو مورد مهم از برنامه های مهاجرت که بدون نیاز به پیشنهاد شغلی هستند عبارتند از: 

1- اکسپرس انتری 

سیستم اکسپرس انتری،به طور سالانه، مسئول استقبال از 100000 مهاجر تازه به کاناداست. اگر متقاضی با سیستم انتری اکسپرس هستید پس احتمالاً نیازی به پیشنهاد شغلی ندارید.  

براساس گزارش IRCC، 90 دردصد از افرادی که از طریق برنامه ی اکسپرس اینتری در سال 2019، افامت دائم کانادا را اخذ کرده اند، پیشنهد شغلی نداشتند. متقاضیان در برنامۀ اکسپرس انتری باید دارای سابقه شغلی و تحصیلی مرتبط و  مهارت زبانی داشته اند. به هر صورت شما برای نداشتن پیشنهاد شغلی امتیازی از دست نمی دهید. 

2- برنامه ی نامزدهای استانی

همچنین برنامه ی نامزدهای استانی مختلفی وجود دارد که نیاز به داشتن جاب آفر برای اقدام نیست. بعضی استان ها مانند ساسکاچوان،  از سیستم Expression of Interest (EOI) استفاده می کند که مشابه با اکسپرس اینتری می باشد و داوطلبین واجد شرایط را انتخاب می کند.

استان هایی مانند اونتاریو، نوااسکوشیا مستقیماً از طریق دسته های اکسپرس انتری کاندیداها را دعوت می کنند تا نیاز نیروی کار استان را تامین نمایند،  این نشان می دهد که تنها با داشتن یک پروفایل در سیستم اکسپرس انتری، شما شانس دعوت و اقامت در یکی از استانهای کانادا را دارید. بنابراین اگر جاب آفر ندارید، نگران نباشید شما همچنان شانس اخذ اقامت دائم کانادا را دارید.

اقامت دائم کانادا چه معنایی دارد؟

اقامت دائم کانادا داشتن به این معنی هست که به شهروند کشور دیگری که این اجازه داده می شود که به طور دائم در کانادا ساکن باشد، وقتی شخصی دارای اقامت دائم باشد، حق زندگی و کار در هر کجای کشور را دارد. افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند، می توانند از تسهیلاتی همچون؛ امکان استفاده از مراقبتهای بهداشتی و خدمات اجتماعی، اجازۀ زندگی و کار و تحصیل در هرکجای کانادا را دارند.  همچنین، پس از دریافت اقامت دائم و گذراندن مدت زمان مشخص،  واجد الشرایط دریافت شهروندی کانادا خواهند بود! قابل ذکر است که افراد با داشتن اقامت دائم کانادا حق رأی در انتخابات کانادا را ندارند. 


حقوق داشتن شهروندی کانادا

شهروندان کانادا، حقوق و امتیازات بسیاری در کانادا دارند. شهروندان حق برخورداری از مراقبتهای بهداشتی، خدمات اجتماعی، حمایت قانونی را دارند. یک شهروند می تواند هرکجای کانادا، زندگی، کار و تحصیل کند و حق رأی در انتخابات کانادا را نیز دارد. همچنین حق شهروندی لغو یا باطل نمی شود. افرادی که در کانادا متولد می شوند شهروند کانادا به حساب می آیند. همچنین، اتباع خارجی می توانند تحت شرایط مشخص توسط اداره مهاجرت کانادا IRCC، شهروندی کانادا را اخذ نمایند.

آیا همه جا  می توانم مشغول به کار شوم؟

به محض دریافت اقامت دائم کانادا، می توانید در هر کجا از کانادا زندگی و کار کنید. اگر شخصی با ملیت خارجی اقامت دائم کانادا را نداشته باشد باید مجوز مرتبط جهت کار در کانادا را دریافت کند. معمولاً چنین مجوزی تحت عنوان 'مجوز کار در کانادا' می باشد.

آیا می توانم خانواده ام را به کانادا ببرم؟

برنامه های خاصی از مهاجرت وجود دارند که امکان مهاجرت اتباع خارجی به همراه اعضای خانواده شان به کانادا را فراهم می کنند. به هر صورت اعضای خانواده با ملیت خارجی می توانند مطابق یک روش مهاجرتی و به عنوان همراه متقاضی باشند.  به عنوان مثال: متقاضیان در سیستم اکسپرس انتری مؤظفند تا همسر و فرزندان وابستۀ خود را نیز در درخواست خود ذکر کنند، البته غیر از والدین.  در عین حال، کانادا برنامه های مهاجرتی اسپانسر خانوادگی دارد که شهروندان و مقیمان دائم کانادا می توانند اسپانسر همسر یا پارتنر (بر اساس قوانین کانادا)، فرزندان وابسته، والدین/ پدر و مادربزرگ شوند. برای آنکه بدانید آیا خانوادۀ شما می توانند شما را همراهی کنند یا خیر؛ اول باید بررسی کنید که چه مسیری را برای پی گیری کار خود انتخاب کرده اید!. 

چرا کانادا به دنبال مهاجر است؟

شهرها و مناطق روستایی جهت حفظ رشد جمعیت و حمایت از بازارهای کار خود به مهاجر نیاز دارند. همچنان می توان گفت که کانادا دارای جمعیت سالخورده ای است و بدون یک سیستم قوی مهاجرتی در مسیری مشابه با بحران ژاپن در سال 1990، خواهد بود. ولی برخلاف ژاپن، کانادا از مهاجرپذیری استقبال کرد و این فرصتی شد تا بخش بزرگی از جمعیت سنین شروع کار، بین 25 تا 54 سال ، در کشور حفظ شوند. حل چنین بحرانی بدون مهاجرت انبوه به کانادا امکان پذیر نخواهد بود.  

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: