مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
سوالات مصاحبه ی ویزای دانشجویی آلمان

سوالات مصاحبه ی ویزای دانشجویی آلمان

جلسه‌ی مصاحبه برای ویزای دانشجویی در آلمان چیست؟

برخی از دانشجویان خارجی که مایل به ادامه‌ی تحصیل در موسسات آموزشی در آلمان هستند، با چالش‌های بیشتری مواجه می‌باشند. اولاً، آن‌ها مجبورند فشار پذیرش در دانشگاه مورد نظرشان را تجربه کنند. ثانیاً، آن‌ها باید تمام مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی در آلمان را جمع کنند و همچنین برای جلسه‌ی مصاحبه‌ی ویزا آماده شوند.

در جلسه‌ی مصاحبه‌ی ویزا، سوالات شخصی و خاص، به‌ همراه سوالات مربوط به برنامه‌های آینده‌ی متقاضی پس از اتمام تحصیلات در آلمان، پرسیده می‌شود و باید پاسخ داده شود.

انواع سوالات مصاحبه‌ی ویزای دانشجویی

علیرغم اینکه هیچ‌ کس قطعاً نمی‌تواند در مورد اینکه چه سوالاتی در مصاحبه از داوطلب ویزای دانشجویی پرسیده می‌شود، دقیقاً نتیجه ‌گیری کند، اما سوالات متداولی وجود دارد که معمولاً از داوطلبان پرسیده می‌شود.

سوالات غالباً موارد زیر را هدف می‌گیرد:

  • تصمیمات شما در مورد تحصیلات آینده ‌تان در آلمان
  • دانش و آگاهی نسبت به آلمان
  • داشتن اطلاعات درباره‌ی تحصیلات آینده‌ی خود در آلمان
  • سطح علمی و مهارت‌های فعلی شما
  • وضعیت مالی فعلی و آینده‌ی شما
  • اطلاعات مشترک درباره‌ی شاخه‌ی تحصیلی
  • مسکن در آلمان
  • روابط با افرادی که در آلمان/ اروپا زندگی می‌کنند
  • تعطیلات و استراحت بین ترم‌های تحصیلی
  • برنامه‌های آینده

چرا می‌خواهید در آلمان تحصیل کنید؟

پاسخ: انتخاب آلمان برای تحصیل، کسی را متعجب نخواهد کرد، زیرا این کشور، در بین سه کشور برتر جهان قرار دارد که دانشجویان خارجی را جذب می‌کند. آلمان بدلیل داشتن دوره‌های دانشگاهی و عملی با کیفیت بالا که یا رایگان هستند یا با هزینه‌های تحصیلی کمی همراه می‌باشند، مشهور است. دلایل دیگر انتخاب آلمان برای تحصیل، سطح لذت ‌بخش آزادی، امنیت و همچنین فرهنگ، تاریخ و تنوع موجود در آن است.

چرا این شهر؟

پاسخ: با گفتن اینکه شما آن شهر را انتخاب نکرده‌اید، بلکه دانشگاه موجود در آن شهر را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید پاسخی دهید که هیجان خود را برای کشف بیشتر آن شهر نشان دهید. اگر از شما این سوال پرسیده شد، چند نقطه‌ی جالب و جذاب آن شهر را که می‌خواهید ببینید و چند ویژگی جالب را که دوست دارید در آن شهر تجربه کنید، نام ببرید.

نکته: با مزایای تحصیل در شهرهای مختلف آلمان از جمله برلین، هامبورگ، لایپزیگ، برمن، آخن، مونیخ، بُن، فرانکفورت و آگسبورگ بیشتر آشنا شوید تا اطلاعات بیشتری در مورد این شهرها داشته باشید.

چرا این دوره‌ی تحصیلی را انتخاب کردید؟ آیا به تحصیلات قبلی شما ربط دارد؟

پاسخ: اگر این دوره به تحصیلات قبلی شما مربوط می‌شود، باید این نکته را بیان کنید که دلیل اصلی انتخاب آن دوره توسط شما بوده است. در حالی که ممکن است عوامل دیگری نیز برای این تصمیم‌ گیری وجود داشته باشد، مانند رتبه‌ی بالا، کیفیت آن دوره، جهت ‌گیری عملی آن، فارغ ‌التحصیلان و موارد دیگر. از طرف دیگر، اگر به ‌دنبال تحصیل در یک رشته‌ی جدید هستید، توضیح دهید که چگونه به این دوره علاقه‌ مند شدید، مثلاً در مورد آن دوره‌ی تحصیلی در آلمان، از طریق اینترنت تحقیق کرده‌اید و دوره‌ای را انتخاب کردید که بیشتر انتظارات شما را برای تحصیل برآورده کند. بگویید کدام‌ یک، فاکتورهایی هستند که باعث شده شما این دوره‌ی خاص را در بین طیف گسترده‌ای از دوره‌های تحصیلی ارائه شده، انتخاب کنید.

نکته: قبل از مصاحبه، به شما توصیه می‌شود به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود بروید و درباره نحوه‌ی ارتباط دوره‌ی مورد نظر خود با حرفه‌ی آینده‌تان، اطلاعات کسب کنید.

چرا این دانشگاه را انتخاب کردید و چگونه آن را یافتید؟

پاسخ: توضیح دهید که چگونه اطلاعاتی را در مورد دانشگاه مورد نظر خود برای تحصیل کسب کرده‌اید و به آن‌ها بگویید که چه چیزی باعث انتخاب آن دانشگاه شده است. مثلاً می‌توانید بگویید که متوجه شده‌اید که این دانشگاه، دارای یک برنامه‌ی تحصیلی بسیار جذاب برای دانشجویان خارجی است یا فرصت‌های کارآموزی مناسبی دارد یا هزینه‌های تحصیلی در آن ارزان است یا موارد دیگر.

نکته: قبل از مصاحبه، به شما توصیه می‌شود به وب ‌سایت دانشگاه خود بروید و راجع ‌به امتیازات آن دانشگاه برای تحصیلات خود، اطلاعاتی کسب کنید.

آیا این دوره‌ی تحصیلی توسط هیچ دانشگاه یا کالجی در کشور شما ارائه نمی‌شود؟

پاسخ: شما می‌توانید با برجسته کردن تفاوت کیفیت تحصیل و ساختار دوره‌ی تحصیلی بین آلمان با آن دوره در کشور خود، هوشمندانه به این سوال پاسخ دهید. با داشتن شرایط مناسب برای تحصیل، آلمان رویای همه برای تحصیل است و فقط معدود کشورهای جهان، در این زمینه رقبای جدی آلمان به ‌حساب می‌آیند. شما می‌توانید اظهار کنید که تحصیل در آلمان، بدلیل ترکیب دانش و عملکرد بالای دانشگاه‌های آلمانی، می‌تواند برای آینده‌ی حرفه‌ای شما سودمند باشد.

نکته: با آخرین رتبه ‌بندی دانشگاه مورد نظر خود در جهان، بیشتر آشنا شوید تا در مورد موقعیت علمی آن دانشگاه در جهان، اطلاعات واقعی داشته باشید.


دانشگاه‌های دیگری که درخواست پذیرش داده‌اید، کدام دانشگاه‌ها هستند؟

پاسخ: در صورت درخواست به دانشگاه دیگری در آلمان، باید آن‌ها را بیان کنید. توضیح دهید که از پذیرش در دانشگاه فعلی خود، راضی هستید و از شروع ثبت‌ نام در دوره‌ی تحصیل‌تان، هیجان‌زده خواهید شد.

چه کسی به شما، برای رفتن به آلمان انگیزه داده است؟

پاسخ: به آن‌ها بگویید که در تمام سفر خود از ابتدا، به طور مداوم، مورد حمایت خانواده، دوست یا شریک زندگی خود بوده‌اید و این حمایت تاکنون ادامه دارد. فردی را که بیشترین حمایت و پشتیبانی را از شما برای تحصیل در آلمان کرده، نام ببرید.

چرا می‌خواهید در آلمان و نه کانادا یا ایالات متحده‌ی آمریکا تحصیل کنید؟

پاسخ: با توجه به دوره‌های تحصیلی با کیفیت و درجه یک، عمل‌گرا و بین ‌المللی و همچنین با توجه به هزینه‌های کم یا رایگان تحصیل در آلمان در مقایسه با سایر کشورها، این کشور می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای تحصیل باشد. شما می‌توانید همچنین پاسخ دهید که تحصیل در آلمان، در مقایسه با کانادا یا ایالات متحده‌ی آمریکا، مقرون به صرفه‌ تر و محتمل‌ تر است.

آیا می‌توانید چند حقیقت را در مورد دانشگاه خود، به من بگویید؟

پاسخ: خلاصه‌ای از فعالیت‌های دانشگاهتان را تهیه کنید، از جمله اینکه موسس آن چه کسی بوده، در چه سالی تاسیس شده و رشته‌های اصلی تحصیلی در آن چیست، تعداد سالانه‌ی دانشجویان یا تعداد سالانه‌ی فارغ ‌التحصیلان یا تعداد دپارتمان‌ها یا نوآوری‌های آن چیست، دوره‌های کارورزی یا نوع دوره‌های ارائه شده در آن، ساختار دوره یا برنامه‌های بین‌ المللی یا پژوهشی آن کدام است و ...

نکته: قبل از مصاحبه، به شما توصیه می‌شود به وب ‌سایت دانشگاه خود مراجعه کرده و از ویژگی‌های مهم فعالیت‌های فعلی آن دانشگاه، از جمله آمارهای مربوط به آن، یادداشت ‌برداری کنید. به‌خاطر سپردن داده‌های عددی از جمله شماره‌ی ثبت‌ نام سالانه در دانشگاه، به‌عنوان دانشجوی آینده، به جدیت شما برای تحصیل در آن دانشگاه می‌افزاید.

مکان‌های توریستی در آلمان و چرایی مشهور بودن آن‌ها را ذکر کنید؟

پاسخ: چند موزه، کاخ و پارک ملی در آلمان، قلعه‌ها، دیوار برلین و دیگر نقاط جذاب را که جزو جاذبه‌های برتر توریستی در این کشور محسوب می‌شوند، ذکر کنید و به طور خلاصه، درباره‌ی ویژگی‌های جذاب و مهم آن‌ها، صحبت کنید.

آیا با زبان آلمانی آشنا هستید؟

پاسخ: معمولاً دانشجویان خارجی که متقاضی تحصیل در آلمان هستند، باید با زبان آلمانی در سطح بالای B1 آشنا باشند. در صورتی‌که از شما سطح تحصیلات زبان آلمانی‌تان پرسیده شد، باید آن را ذکر کنید.

نکته: برای تحصیل در آلمان، باید اطلاعات قبلی در مورد سطح مهارت و تسلط بر زبان آلمانی داشته باشید. همچنین می‌توانید آلمانی را به ‌صورت آنلاین یاد بگیرید.

آلمان چه تعداد مرز دارد و با کدام کشورها همسایه است؟

پاسخ: آلمان دارای نه کشور همسایه‌ی اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، لوکزامبورگ، هلند، لهستان و سوئیس است.

شهرهای گران‌قیمت برای زندگی در آلمان، کدام شهرها هستند؟

پاسخ: در آلمان، پنج شهر هست که به‌ گران‌ ترین شهرها برای زندگی معروف هستند: مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت، دوسلدورف و بُن.

نکته: در صورتی‌که احتمال دارد در مورد مشخصات این مکان‌ها از شما سوال شود، اطلاعات کلی در مورد این شهرها کسب کنید.

چند ایالت یا استان در آلمان وجود دارد و آیا می‌توانید برخی از آن‌ها را نام ببرید؟

پاسخ: آلمان متشکل از شانزده ایالت فدرال است: بادن وُرتمبرگ (Baden Wurttemberg)، بایرن، برلین، براندنبرگ، برمن، هامبورگ، هسن، مکلنبرگ-وُرپومرن (Mecklenburg-Vorpommern)، نیدرساخن (Niedersachsen)، North Rhine-Westphalia، راینلند-پفالز (Rheinland-Pfalz)، سارلند، ساکسونی (Saxony)، ساکسونی-آنهالت، Schleswig-Holstein و تورینگیا.

نکته: ممکن است به داشتن اطلاعات کلی درباره‌ی ایالت‌های فدرال آلمان، نیاز داشته باشید.

مدت دوره‌ی تحصیل شما چقدر است؟

پاسخ: به آن‌ها بگویید که‌ دوره‌ی تحصیل‌تان چقدر طول می‌کشد و در صورت لزوم، شروع و پایان تاریخ تحصیل‌تان را نیز بیان کنید. اگر سوال شد، به آن‌ها بگویید که آن دوره، چند ترم دارد.

ساختار دوره‌ی تحصیل شما چیست؟

پاسخ: به‌طور خلاصه، توضیح دهید که دوره‌ی تحصیلی شما چند ترم دارد، تمام‌ وقت است یا پاره ‌وقت، شاخه‌های تحصیلی اصلی آن چیست، کل ساعات دروس در هر ترم چقدر است و ...

نکته: به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و اطلاعات لازم را درباره‌ی دوره‌های مختلف هر بخش دریافت کنید.


در کدام دانشگاه، می‌خواهید تحصیل کنید؟ محل دانشگاه شما کجاست؟

پاسخ: به آن‌ها بگویید کدام دانشگاه را انتخاب کرده‌اید و شهری که محل آن دانشگاه است، کجاست.

نکته: با تلفظ صحیح نام دانشگاه و شهر قرارگیری آن، آشنا شوید تا در مصاحبه به مشکلی برنخورید.

فکر می‌کنید چرا دانشگاه به شما بورسیه داده است؟

پاسخ: نمرات بالای GPA ، نمرات GMAT یا نمرات تافل خود را ذکر کنید. اگر دلیل دیگری وجود دارد که فکر می‌کنید به شما بورسیه تعلق گرفته، آن را نیز ذکر کنید.

نکته: مطمئن شوید که تمام شرایط لازم را برای دریافت بورسیه‌ی تحصیلی به ‌یاد می‌آورید تا بتوانید در مورد نحوه‌ی پاسخگویی‌تان، اطمینان بیشتری داشته باشید.

این دوره‌ی تحصیلی، چه فایده‌ای برای شما دارد؟

پاسخ: بعد از فارغ‌ التحصیلی، گزینه‌های شغلی را که از شما انتظار می‌رود در آن مشغول به کار شوید، ذکر کنید. اجازه دهید آن‌ها در مورد عدم وجود تخصص کافی در کشور زادگاهتان در شاخه‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، آگاه شوند و از سطح اشتیاق کشور شما برای داشتن افراد واجد شرایط در آن شاخه، مطلع شوند.

تاریخ شروع دوره‌ی تحصیلی‌تان، چه زمانی است؟

پاسخ: به آن‌ها بگویید که چه زمانی می‌خواهید ثبت ‌نام خود را به‌عنوان دانشجو شروع کنید.

نکته: شما این اطلاعات را در نامه‌ی پذیرش دانشگاه خود دارید، اما اگر به هر دلیلی ندارید، می‌توانید آن را از دفتر بین ‌الملل دانشگاه خود کسب کنید.

هزینه‌ی کل تحصیل‌تان در یک سال، چقدر خواهد شد؟

پاسخ: هزینه‌ی تخمینی شهریه‌ی تحصیل را برای یک سال و کل دوره‌ی تحصیلی خود، به آن‌ها بگویید.

نکته: در محاسبات خود، میزان هزینه‌های زندگی را وارد نکنید، زیرا منظور از این سوال، تنها هزینه‌های تحصیل است.

نام دوره‌ی تحصیل‌تان چیست؟

پاسخ: دوره‌ی تحصیلی خود را نام ببرید، مثلاً زیست‌شناسی.

نکته: در مورد محتوای دوره، به آن‌ها چیزی نگویید، آن‌ها صرفاً نام دوره را می‌خواهند.

آیا نامه پذیرش مشروط یا پذیرش قطعی برای تحصیل دارید؟

پاسخ: این بدان معناست که آیا شما تمام شرایط تحصیل در دانشگاهی در آلمان را دارید و برای حضور در آن دوره، پذیرش شده یا ثبت ‌نام کرده‌اید یا اینکه اکثر شرایط را داشته‌اید، اما باید شرایط دیگری را نیز برآورده سازید.

آیا می‌توانید برخی از واحدهای تحصیلی رشته‌ی خود را نام ببرید؟

پاسخ: واحدهای اصلی دوره‌ای را که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، ذکر کنید، یعنی اگر قصد تحصیل در رشته معماری را دارید، واحدهای اصلی این رشته عبارتند از: طراحی معماری، تحول شهری و منظره، میراث فرهنگی و غیره.

نکته: اطمینان حاصل کنید که اطلاعات مورد نیاز خود را از وب‌ سایت دانشگاه تهیه می‌کنید.

آیا دوره‌ی تحصیلی‌تان، کاملاً به زبان انگلیسی است؟

پاسخ: به آن‌ها بگویید که آیا در یک دوره‌ی بین ‌المللی پذیرفته شده‌اید یا یک دوره‌ی عادی. معمولاً دوره‌های بین ‌المللی، کاملاً به زبان انگلیسی است، اما برخی از آن‌ها می‌توانند دروس آلمانی نیز داشته باشند.

نکته: اطمینان حاصل کنید که اطلاعات دقیقی در مورد زبان رشته‌ی تحصیلی آینده‌ی خود دارید تا دچار سردرگمی نشوید و تاثیر بدی از خود در مصاحبه برجای نگذارید.

تاریخ سفر مورد نظرتان چیست؟

پاسخ: تاریخ سفر شما باید با تاریخ بلیط سفرتان، یکسان باشد و باید آنقدر به ‌موقع باشد تا بتوانید در دانشگاهتان ثبت‌نام کنید.

آخرین مدرک دانشگاهی شما چیست؟ چه‌زمانی آن را دریافت کردید؟ چه‌کسی آن را صادر کرده است؟

پاسخ: عنوان علمی که دریافت کرده‌اید و موسسه‌ی اعطاکننده‌ی مدرک‌تان، سال و ماه صادر شدن آن و محل موسسه‌ی صادرکننده را بیان کنید.

نکته: در مورد تاریخ دقیق فارغ ‌التحصیلی خود و مدرک‌تان مطمئن باشید تا اشتباه، چیزی را نگویید.

معدل نمرات شما (GPA) در پایان تحصیلات‌تان چقدر بوده است؟

پاسخ: با ارائه‌ی مستندات پشتیبان مانند آخرین مدرک خود، به آن‌ها بگویید که آخرین معدل نمرات تحصیلی‌تان چه بوده است.

نمرات IELTS شما چند است؟

پاسخ: در مورد نتایجی که در IELTS بدست آورده‌اید صحبت کنید، اما اگر از شما سوال نشد، درباره‌ی جزئیات دیگر صحبت نکنید.

نکته: اطمینان حاصل کنید که نمرات آیلتس را قبل از مصاحبه، به‌خوبی به‌ یاد می‌آورید.

از زمان آخرین فارغ ‌التحصیلی خود، چه کار کرده‌اید؟

پاسخ: توضیح دهید که از زمان فارغ‌التحصیلی‌تان در رشته‌ی قبلی، اصلی ‌ترین فعالیت و علائق شما کدام بوده است. این می‌تواند کار با حقوق باشد یا آموزش‌های بعدی که گذرانده‌اید یا مشارکت در فعالیت‌های خیریه یا تحقیق یا آمادگی برای تحصیل در آلمان، یادگیری یا پیشرفت در زبان انگلیسی/ آلمانی/ سایر زبان‌های خارجی یا تعاملات اجتماعی، کار داوطلبانه، شغل آنلاین یا مراقبت از یک فرد نیازمند و غیره.

نکته: گفتن اینکه شما هیچ کاری انجام نمی‌دهید و فقط از وقت آزاد خود لذت می‌برید، به هیچ وجه کمکی به شما نمی‌کند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که کارهای مفید خود را در این دوره می‌گویید.

آیا هیچ دوره‌ی انگلیسی را گذرانده‌اید؟ آیا دوره‌ی آموزشی خاصی در رابطه با تحصیلات خود گذرانده‌اید؟

پاسخ: در صورت داشتن چنین دوره‌ای، دوره‌ی انگلیسی و سطح زبان انگلیسی تدریس شده را نام ببرید. همچنین اگر در یک دوره‌ی مرتبط با رشته‌ی تحصیلی‌تان ثبت ‌نام کرده‌اید تا برای مطالعات آینده آماده شوید، در مورد موضوعات اصلی آموزش داده شده صحبت کنید. ممکن است بگویید موسسه‌ی ارائه ‌دهنده‌ی چنین دوره‌هایی کجا بوده است و در صورت درخواست، تاریخ‌های مربوطه را ذکر کنید.

چگونه می‌خواهید تحصیلات خود را تامین مالی کنید؟

پاسخ: بسته به موقعیت‌تان، ممکن است پاسخ‌های مختلفی بدهید. ممکن است از پول شخصی که برای تحصیلات خود جمع‌آوری و پس‌انداز کرده‌اید، استفاده کنید یا کسی از شما حمایت مالی می‌کند (مثلاً، پدر یا کسی که در آلمان زندگی می‌کند یا هر کس دیگری) یا وام یا بورسیه‌ی تحصیلی گرفته‌اید و ...


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: