مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
لیست دانشگاه های رایگان آلمان

لیست دانشگاه های رایگان آلمان

امکان تحصیل رایگان در تمامی دانشگاه های آلمان، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و رایگان در آلمان، کشور آلمان یکی از اولین انتخاب های دانشجویان ایرانی برای تحصیل است. اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم.ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، این هشت مرحله را به ترتیب دنبال کنید تا بتوانید در سرزمین ایده و نوآوری تحصیل کنید.

  1.  دانشگاه ها و رشته را انتخاب کنید.
  2. مدارک مورد نیاز را آماده کنید. 
  3. زبان آلمانی را یاد بگیرید. 
  4.  منابع مالی خود را مشخص کنید. 
  5. اقدام برای اخذ پذیرش 
  6. ویزای دانشجویی 
  7. محل اقامتتان را انتخاب کنید. 
  8. ثبت نام در دانشگاه

تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است و می توانید به صورت رایگان در تمامی مقاطع تحصیلی به زبان آلمانی یا انگلیسی تحصیل کنید، شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی تحصیل پزشکی در آلمان، رایگان است. شما می توانید در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنید، در آلمان حین تحصیل اجازه ی کار تا 20 ساعت در هفته دارید و همسر و فرزند شما می توانند به آلمان بیایند، به شما این اجازه داده می شود که تا 18 ماه پس از تحصیل در آلمان بمانید و مشغول به کار شوید و در صورت یافتن شغل مناسب، به شما ویزای کار آلمان داده می شود.

در آلمان دانشگاهای دولتی و غیر دولتی زیادی وجود دارند که می توانید از بین آنها دانشگاهی که مناسب شرایط شما است را انتخاب نمایید. دانشگاه های آلمان عبارتند از : universities، universities of applied science and colleges of arts، film and music. انتخاب هریک از این دانشگاه بستگی به رشته ایی که برای تحصیل انتخاب کرده اید دارد، در حالی که کیفیت آموزش در تمامی موسسات تحصیلات دانشگاهی بسیار خوب است. بیش از 400 دانشگاه در کشور آلمان وجود دارد و این دانشگاه ها حدود 20،000 رشته و مقطع تحصیلی است.

آلمان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در خارج از کشور است. این کشور ترکیبی منحصر به فرد از دانشگاه های عالی و کیفیت بالای آموزش است و در زمره ی بسیاری از کشورهای محبوب برای تحصیل مانند انگلستان، هلند و اتریش قرار می گیرد. به عنوان یکی از صنعتی ترین کشورهای حال حاضر دنیا و به دلیل نیاز به نیروی کار متخصص و تضمین تقریبی کار پس از تحصیل در آلمان، آلمان به یکی از بزرگترین کشورهای درخواست کننده به جهت تحصیل برای بسیاری از ایرانیان تبدیل شده است. مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید، به شرح زیر است:

شرایط عمومی تحصیل رایگان در آلمان


دانشگاه های رایگان آلمان و رنکینگ جهانی آنها


هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان


کار دانشجویی در آلمان


مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی آلمان


موقعیت کار پس از تحصیل در آلمان


وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل در آلمان


شرایط عمومی تحصیل رایگان در آلمان

دانشگاه های آلمان جزء بهترین ها در جهان هستند و شما می توانید انتظار داشته باشید که به عنوان یک دانشجوی خارجی تحصیلات در سطح کیفیت بالای جهانی را دریافت کنید. بسیاری از دانشگاه ها مرتباً در بین 100 دانشگاه برتر، در رده بندی بین المللی قرار می گیرند. صرف نظر از رتبه ی دانشگاه، همیشه می توانید انتظار تدریس با کیفیت بالا را در آلمان، داشته باشید. آلمان برای اعتبار دادن به ارائه دهندگان آموزشی خود از استانداردهای بسیار سختگیرانه ای برخوردار است. این واقعیت که آموزش عالی در دانشگاه های دولتی بدون شهریه است، تصمیمی صرفاً سیاسی توسط دولت آلمان است. مدرک دانشگاهی آلمان در سراسر جهان قابل احترام خواهد بود و درهای زیادی را برای انتخاب شغل شما باز می کند. آلمانی ها به طور کلی معتقدند که آموزش و پرورش نباید به عنوان یک محصول تجاری تلقی شود و دسترسی آزاد به آموزش عالی، رشد اقتصادی و رفاه بیشتر اجتماعی را تضمین می کند. همچنین، دولت آلمان در سالهای اخیر فواید اقتصادی و اجتماعی مهاجرت را درک کرده است و می خواهد باهوش ترین ذهن ها را برای تحصیل در این کشور جلب کند و در حالت ایده آل پس از فارغ التحصیلی، ماندن و کار کردن مهاجرین را در دستور کار قرار داده است.

دانشگاه های رایگان آلمان و رنکینگ جهانی آنها

آلمان یکی از محبوب ترین مقاصد مطالعاتی در جهان است. دانشگاه های برتر آلمان در سراسر کشور پراکنده هستند و گزینه هایی برای تحصیل در مونیخ، برلین و 40 شهر دیگر برای دانشجویان وجود دارد. در کل، 48 دانشگاه در آلمان جزء بهترین های جهان شمرده می شوند.

دانشگاه های برتر آلمان    
اسم Name
دانشگاه فنی مونیخ (TUM)     Technical University of Munich (TUM)    
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU)     Ludwig Maximilians University Munich (LMU)    
دانشگاه روپراخت کارلس از هایدلبرگ    

Ruprecht Karls Universität Heidelberg

انستیتوی فناوری کارلسروهه (دانشگاه کارلسروهه)     Karlsruhe Institute of Technology (Universität Karlsruhe)    
دانشگاه هامبورگ     Universität Hamburg    
دانشگاه آزاد برلین    

Freie Universität Berlin

دانشگاه فنی درسدن     Technische Universität Dresden    
دانشگاه فرایبورگ     Universität Freiburg    
دانشگاه توبینگن    

Universität Tubingen

دانشگاه هومبولت برلین     Humboldt Universität zu Berlin    
دانشگاه مونستر     University of Münster    
دانشگاه کلن    

Universität zu Köln

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

تحصیل در خارج از کشور برای بسیاری از افراد یک رویا است. به نظر می رسد یک قانون مشترک وجود دارد: هرچه یک مقصد تحصیلی محبوب تر باشد، هزینه ی آموزش بالاتر است. خوشبختانه آلمان از این قاعده مستثنی است. علی رغم این که کشور آلمان در بین پنج مقصد مشهور تحصیلی در جهان قرار دارد، هزینه ی تحصیل در آلمان بسیار مقرون به صرفه است. ما متوجه شده ایم که بسیاری از دانشجویان مفهوم “آموزش رایگان” را در آلمان درست درک نمی کنند. بعضی از آنها به اشتباه معتقدند که نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارند. برخلاف سایر مقاصد تحصیلی مشهور در جهان که شهریه بیشترین نگرانی را ایجاد می کند، دانشجویان بین المللی در آلمان می توانند با این موضوع ارتباط برقرار کنند. طرحی که در سال 2014 با رأی دولت صادر شد، شهریه را برای کلیه ی دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های دولتی، از جمله کسانی که از خارج از کشور وارد می شوند، لغو کرد. این محرک بزرگی برای گسترش ثبت نام بین المللی بوده است و اکنون بیش از 380,000 دانشجوی خارجی در این کشور تحصیل می کنند. اگرچه در برخی از مناطق کشور شهریه در سال 2017 دوباره وارد شد و دانشجویان بین المللی تحصیلات تکمیلی باید شهریه ی تحصیلی خود را بپردازند، اما هزینه ی تحصیل در آلمان بسیار پایین تر از کشورهای دیگر است. دانشگاه های آلمان مبلغ کمی را بابت هزینه های اداری، اتحادیه دانشجویی و حمل و نقل عمومی اختصاصی از دانشجویان می گیرند. این پرداخت به عنوان “سهم ترم” شناخته می شود و در ابتدای هر ترم پرداخت می گردد. قیمت “سهم ترم” به سختی از 300 یورو فراتر می رود. اما شهریه ی دانشگاه های خصوصی هنوز هم باقی مانده است. اگرچه دانشگاه های دولتی بیشترین بخش ارائه دهندگان آموزش عالی را تشکیل می دهند، اما چندین دانشگاه معتبر خصوصی نیز در آلمان فعالیت می کند.

بنابراین سؤال این است که تحصیل در دانشگاه های خصوصی در آلمان هزینه ای دارد؟ بله، دانشگاه های خصوصی در مورد شهریه به صورت مستقل و جداگانه تصمیم می گیرند. بنابراین، بسته به دانشگاه مورد نظر شما، هزینه های مربوطه متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، قوانین آنها به طور مرتب مورد بازبینی قرار می گیرد و اغلب در معرض تغییر هستند. اگرچه بیشتر اوقات دانشگاهها برای همه مدرک هایی که ارائه می دهند هزینه های یکسانی را اعمال می کنند، اما در بعضی موارد دوره انتخابی شما هزینه ی تحصیل در دانشگاه های خصوصی را نیز تعیین می کند. به عنوان مثال، مدرک MBA و مهندسی جزء گرانترین برنامه های مطالعه هستند.

دانشگاه های آلمان بین برنامه های کارشناسی ارشد “متوالی” و “غیر متوالی” تفاوت قائل هستند. برنامه های متوالی برنامه هایی هستند که می توانید بلافاصله پس از اتمام لیسانس، در آن ثبت نام کنید. برنامه های غیر متوالی معمولاً مستلزم این است که دانشجویان تجربه ی کار پس از لیسانس داشته باشند. در برنامه های تحصیلی غیر متوالی معمولاً حتی در دانشگاه های دولتی شهریه پرداخت می شود. حداکثر هزینه ی شهریه سالیانه شما در دانشگاه های خصوصی آلمان حدود 30,000 یورو خواهد بود. از سال 2017، دانشگاه های دولتی در ایالت بادن-وورتمبرگ می توانند شهریه دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و EEA را دریافت کنند که این دانشگاه های اشتوتگارت، کارلسروهه، مانهایم، فرایبورگ، هایدلبرگ و برخی از شهرهای دیگر را شامل می شود. شهریه در هر ترم 1,500 یورو تعیین شده است – که هنوز خیلی ارزانتر از بسیاری از کشورهای دیگر اروپا است. به طور کلی می توانید به طور رایگان در آلمان تحصیل کنید. اما چند استثنا وجود دارد که باید شهریه خود را بپردازید:

ثبت نام در دوره کارشناسی هنگامی که شما قبلاً دارای مدرک لیسانس در رشته دیگری هستید، یا ثبت نام در برنامه کارشناسی ارشد هنگامی که شما قبلاً دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی دیگری هستید.


کار دانشجویی در آلمان

کار در آلمان گزینه ای جذاب برای بسیاری از دانشجویان فعلی یا آینده است. آلمان معروف به نوآوری در زمینه هایی مانند اتوماسیون و مهندسی است و یکی از کشورها با پایین ترین نرخ بیکاری در اروپا است و این نکته بسیار برای دانشجویان مشتاق به تحصیل در آلمان حائز اهمیت است. در ادامه راجع به الزامات دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا برای کار در آلمان در طول یا بعد از تحصیل خواهیم پرداخت. اگر مایل به یافتن کار پاره وقت در آلمان برای تکمیل درآمد خود در حین تحصیل هستید، بسته به مکانی که در آن هستید، شرایط مختلفی وجود دارد: دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اروپا (EEA) و همچنین دانشجویان ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس از حقوق مساوی مانند دانشجویان آلمانی و دسترسی آزاد به بازار کار آلمان برخوردار هستند. می توانند در حین تحصیل حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند.

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا / EEA همچنین می توانند در کنار تحصیلات خود در آلمان به مدت 120 روز کامل یا 240 روز نیمه وقت در سال کار کنند. اگر به عنوان دستیار دانشجویی یا معاون پژوهشی در دانشگاه خود کار کنید، این معمولاً در آن تایم تعیین شده برای شما محاسبه نمی شود. اگر در طول ترم دوره ی کارآموزی خود را قبول کنید، این کار معمولی محسوب می شود، حتی اگر بدون پرداخت هزینه باشد. این بدان معناست که هر روز از کارآموزی شما، از مانده ی اعتبار 120 روزه شما کسر می شود. با این حال، دوره های کارآموزی اجباری که برای دوره ی شما لازم است، برای شما حساب نمی شود. توجه داشته باشید که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا مجاز به کار به صورت خود اشتغالی یا آزاد نیستند. دانشجویان در آلمان می توانند ماهانه بدون پرداخت مالیات تا 450 یورو (491 دلار آمریکا) درآمد کسب کنند. اگر بیشتر از این درآمد کسب کنید، یک شماره مالیات بر درآمد دریافت می کنید و از حقوق خود کسر مالیات می کنید. برخی از کارفرمایان ممکن است با وجود درآمد کم، مالیات بر درآمد را حفظ کنند، اما شما می توانید پس از ارائه ی صورت مالیات بر درآمد خود این را پس بگیرید. برای پیدا کردن کار، اگر دانش خوبی از زبان آلمانی داشته باشید یا دوره کارآموزی را در طی تحصیلات خود گذرانده باشید، بسیار مفید است. اگر شما در حال تحصیل یک زبان یا یک دوره مقدماتی   (Studientkolleg)  هستید، الزامات سختگیرانه تر هستند. شما به عنوان یک دانشجو فقط می توانید با رضایت آژانس استخدام فدرال و اختیار اتباع بیگانه کار کنید.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی آلمان

درخواست ویزا برای ورود به یک کشور از مهمترین قسمت های مهاجرت می باشد و این موضوع غیرقابل انکار است. اما ویزای تحصیلی از اهمیتی دو چندان برخوردار است چرا که شما باید با مدارک کامل و قانع کننده پروسه را شروع کرده تا از ریسک این موضوع بکاهید از این جهت توصیه می شود قبل از هرگونه اقدام با وکلای متخصص مهاجرت تحصیلی مشورت کنید. در ادامه برخی مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کشور آلمان را بررسی می کنیم:

  • گذرنامه معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار
  • عکس با ابعاد پاسپورت.
  • مدرک زبان آلمانی B1 یا آیلتس 6 برای کارشناسی و 6.5 برای کارشناسی ارشد
  • فرم پذیرش تایید شده توسط دانشگاه:
  • این فرم توسط دانشگاهی که از آن برای شما پذیرش تحصیلی اخذ شده ارسال می گردد.
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا:
  • فرمی که در آن اطلاعات مربوط به درخواست ویزا کاملا شرح داده شده است.
  • انگیزه نامه:
  • فرمی دارای دلایل شخصی شما از تحصیل در کشور آلمان که از اهمیت بالایی هم برخوردار است.
  • نامه اثبات تمکن مالی از بانک:
  • اطلاعات حساب شما و تاییدیه بانک برای مبالغی که جهت تمکن مالی و تامین هزینه های زندگی و تحصیل باید در حساب شما باشد. تمکن مالی سال 2020 برابر با 10،236 یورو است.

موقعیت کار پس از تحصیل در آلمان

آلمان از جمله کشورهایی است که نرخ بیکاری در آن بسیار پایین است. به همین دلیل مقصد بسیاری از متقاضیان برای تحصیل و پس از آن کار می باشد. سوالی که ممکن است برای شما به عنوان متقاضی تحصیل در دانشگاه های رایگان آلمان پیش بیاید این است که آیا می توانم بعد از فارغ التحصیلی در آلمان بمانم؟ بله فارغ التحصیلان بین المللی دانشگاه های آلمان می توانند در حالی که به دنبال کار هستند در آلمان بمانند و این در مورد همه ی دانشجویان فارغ التحصیل از کشور مبدا صدق می کند. اگر شهروند خارج از اتحادیه ی اروپا هستید، می توانید بعد از فارغ التحصیلی درخواست اقامت 18 ماهه کنید. با ویزای جستجوی شغل در آلمان (یا “ویزای کار پس از مطالعه”)، می توانید شغلی را انتخاب کنید که متناسب با شرایط شما باشد و به شما اجازه داده می شود که در طی این 18 ماه هر کاری را انجام دهید. اگر می خواهید در آلمان بمانید تا بعد از فارغ التحصیلی کار پیدا کنید، باید در حالی که هنوز دانشجو هستید، برنامه ریزی خود را شروع کنید. داشتن مهارت در زبان آلمانی برای یافتن کار در آلمان بسیار مفید است، زیرا تعداد مشاغل آزاد برای شما بدون آن بسیار محدود خواهد بود. دانشجویان اتحادیه اروپا حق دارند بدون نیاز به اجازه ی کار، در آلمان به دنبال کار باشند. به عنوان یک شهروند اتحادیه ی اروپا، با شخص به همان روشی که با ساکنان آلمان از نظر دسترسی به بازار کار، شرایط کاری و مزایای اجتماعی و مالیاتی، برخورد می شود، رفتار خواهد شد. دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که مایل به کار در آلمان پس از فارغ التحصیلی می باشند می توانند مجوز اقامت خود را تا 18 ماه تمدید کنند تا کاری را که مربوط به تحصیلاتشان است پیدا کنند. برای درخواست اجازه ی اقامت طولانی، باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • گذرنامه معتبر با اعتبار حداقل 6 ماه.
  • گواهی مدرک دانشگاهی یا مدارک رسمی دانشگاه مبنی بر اثبات موفقیت تحصیلی دانشگاه شما.
  • مدرکی مبنی بر اثبات بیمه درمانی شما.
  • اثبات این که شما تمکن برای حمایت مالی از خود دارید.
  • 18 ماه شما به محض دریافت نتایج امتحان نهایی شما شروع می شود، بنابراین باید در ترم آخر خود به دنبال اشتغال باشید. در این 18 ماه، شما می توانید به اندازه ی دلخواه خود کار کنید و هر نوع شغلی را برای حمایت از خود به کار بگیرید.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل در آلمان

از عمده دلایل مهاجرت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا چه از روش های تحصیلی چه از روش های دیگر، اخذ اقامت و تابعیت این کشورها می باشد. سطح بالای زندگی و رفاه اجتماعی در این کشورها از جمله دلایل محبوبیت برای متقاضیان و مهاجرین سرتاسر جهان می باشد. در خصوص کشور آلمان باید این نکته را در نظر گرفت که صرفا تحصیل در این کشور باعث نمی شود شما بتوانید اقامت آلمان را دریافت کنید. در واقع باید پس از تحصیل بتوانید کار پیدا کنید و اقامت خود را به کاری تغییر دهید. پس از 5 سال از تاریخ شروع اقامت کاری می توانید برای اخذ اقامت دائم کشور آلمان درخواست بدهید و پس از آن درخواست پاسپورت آلمان کنید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: