مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
پاسپورت آلمان2020

پاسپورت آلمان2020

در پاسپورت آلمان یک چیپ برای اثرانگشت تعبیه شده است، این ویژگی برای پاسپورت افراد بالای شش سال است و درخواست برای این پاسپورت به صورت حضوری اجباری است. اعتبار پاسپورت برای افراد زیر 24 سال شش سال است ولی برای افراد بالای 24 سال ده سال است. افرادی که پاسپورت آلمان را دارند، تابعیت آلمان را دارند و داشتن پاسپورت به معنی تابعیت آلمان است و افرادی که پاسپورت آلمان را دارند تحت حمایت حقوقی، سیاسی و معنوی دولت آلمان هستند. تابعیت در کشورهای دنیا به دو گروه تقسیم بندی می شود; اصل خاک و اصل خون. در آلمان، تابعیت براساس اصل خون است، به این معنی که فرزندانی که از پدر یا مادر آلمانی (داشتن پاسپورت آلمانی) به دنیا می آیند، پاسپورت آلمانی می گیرند و در مواردی خاص اصول خاک باعث اخذ پاسپورت می شود.

در این مقاله پاسپورت آلمان و اخذ تابعیت آلمان (با داشتن تابعیت کشوری دیگر) را بررسی می کنیم.

پاسپورت آلمان و شرایط عمومی


پاسپورت آلمان و اعتبار آن


پاسپورت آلمان و روش های اخذ پاسپورت


پاسپورت آلمان از طریق کار


پاسپورت آلمان از طریق تحصیل


پاسپورت آلمان از طریق سرمایه گذاری


پاسپورت آلمان از طریق تولد


پاسپورت آلمان از طریق ازدواج


پاسپورت آلمان و پناهندگی


پاسپورت آلمان و تغییرات قانونی


پاسپورت آلمان و مزایای آن


پاسپورت آلمان و شروط لازم



پاسپورت آلمان و شرایط عمومی

شما می توانید تابعیت اولیه خود را نگاه داشته و تابعیت آلمانی را نیز اخذ کنید. قانون آلمان اجازه تابعیت دوگانه با کشورهای دیگر اتحادیه اروپا و سوئیس را می دهد; تابعیت مضاعف (Dual Citizenship) با کشورهای دیگر و یا تابعیت فرزندی که در آلمان به دنیا بیاید (به عنوان مثال، یکی از والدین آلمانی و یکی از والدین خارجی و یا پدر و مادر آلمانی، در کشوری که از اصل خاک پیروی می کند مانند ایالات متحده آمریکا) با اجازه ی مخصوص امکان پذیر است. در مورد فرزندانی که هیچ یک از والدین آنها تابعیت آلمانی ندارند قوانین خاصی حاکم است که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

پاسپورت آلمان و اعتبار آن

براساس وبسایت مرجع اعتبار پاسپورت ها (Passport index) پاسپورت آلمان پس از پاسپورت کشور امارات متحده عربی معتبر ترین، ارزشمند ترین و قوی ترین پاسپورت در جهان است. قدرت یک پاسپورت براساس، امکان سفر شهروندانش به سایر کشورها بدون نیاز به اخذ ویزا ارزیابی می شود. بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای آسیایی، آفریقایی، خاورمیانه و حتی برخی کشورهای آمریکای لاتین، دارای گذرنامه های بسیار محدود هستند و شهروندانش برای سفر به سایر کشورها باید دلایل سفر خود را توضیح دهند، تا بتوانند برای سفر به آن کشور ویزا بگیرند. پاسپورت آلمان، امکان سفر به حداقل ۱۷۰ کشور بدون نیاز به ویزا را برای شهروندانش فراهم می آورد. به این ترتیب که دارنده پاسپورت آلمان، اجازه ی ورود به ۱۲۸ کشور بدون ویزا، ۴۲ کشور ویزا در بدو ورود را دارد.

پاسپورت آلمان و روش های اخذ پاسپورت

با توجه به اینکه آلمان، کشوری است که بسیاری از مردم میخواهند در آن زندگی، کار و تحصیل کنند، بسیاری از مردم می خواهند بدانند که چگونه شهروندی و پاسپورت آلمان را بدست بیاورند. آلمان یک کشور پر از مراحل اداری، کاغذ بازی و مقررات دست و پا گیر است، به طوری که حتی اداره ی امور خارجه فدرال آلمان اظهار می دارد که قانون شهروندی آلمان بسیار پیچیده است. با این وجود ما این مبحث را به بخش های جامع تقسیم کردیم که می تواند شما را در رابطه با قوانین، مدارک لازم و روند درخواست راهنمایی کند و به شما نشان می دهد که چگونه یک شهروند آلمانی شوید.

پاسپورت آلمان از طریق کار

دریافت پاسپورت آلمان از طریق کار یکی از روش های مورد توجه بسیاری از مردم سراسر دنیا می باشد. آلمان، چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا، محور صنعت اروپا و نرخ بیکاری ۳٫۴ یکی از بزرگ ترین مقاصد شغلی در دنیا می باشد. در صورتی که شما در آلمان کار قانونی و مورد تایید دولت آلمان داشته باشید دارای اقامت کاری خواهید بود. اگر به مدت ۳ سال بطور منظم بیمه و مالیات خود را پرداخت نمایید پس از ۳ سال قادر به دریافت اقامت دائم آلمان هستید. با گذشت ۳ الی ۴ سال از دریافت اقامت دائم آلمان نیز می توانید برای شهروندی، تابعیت یا پاسپورت آلمان در خواست دهید. در حال حاضر ایرانیان می توانند از دو طریق ویزای کار آلمان را بگیرند. یک روش مشروط بر داشتن پیشنهاد شغلی یا Job Offer می باشد. به این صورت که اگر یک کارفرما در آلمان شما را بعنوان نیروی کار بپذیرد و قصد استخدام شما را داشته باشد، باید یک دعوت نامه کاری برای شما ارسال کند و شما از طریق آن و تهیه دیگر مدارک لازم مانند تمکن مالی برای دریافت ویزای کار آلمان از طریق سفارت اقدام می کنید. نکته ی مهم در این روش، این است که موقعیت شغلی مورد نظر باید به مدت ۶ ماه در کل اتحادیه ی اروپا و آلمان آگهی شود و تنها درصورتی استخدام شما نهایی خواهد بود که هیچ کاندیدای دیگری بجز شما مناسب آن موقعیت شغلی پیدا نشود.


روش دیگر اخذ ویزای جستجوی کار یا Job Seeker Visa آلمان می باشد. شما با ارائه مدارک لازم به سفارت آلمان یک ویزای ۶ ماهه تحت عنوان ویزای جستجوی کار دریافت خواهید کرد و اجازه خواهید داشت بمدت ۶ ماه در کشور آلمان به جستجوی کار بپردازید. در صورتی که شغلی با یکسری شروط ملزوم بیابید قادر به دریافت اقامت کاری خواهید بود.

پاسپورت آلمان از طریق تحصیل

کشور آلمان یکی از برترین نظام های آموزشی در سطح دنیا را دارا می باشد. از این رو 

 مورد توجه افراد بسیاری است. امکان تحصیل رایگان در آلمان، اجازه جستجوی کار در آلمان پس از اتمام تحصیل برای مدتی مشخص، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار آلمان و وجود شرکت ها و کارخانجات بزرگ بین المللی در آلمان نیز از دلیل مهم برای استقبال افراد برای تحصیل در آلمان است. در صورتی که شما پس از اتمام تحصیل در آلمان کار پیدا کرده و استخدام شوید می توانید اقامت کاری دریافت کنید. اگر بمدت ۳ سال بطور منظم بیمه و مالیات خود را پرداخت نمایید، پس از ۳ سال قادر به دریافت اقامت دائم آلمان هستید. با گذشت ۳ الی ۴ سال از دریافت اقامت دائم آلمان در نهایت به شهروندی و پاسپورت آلمان دست می یابید.

پاسپورت آلمان از طریق سرمایه گذاری

اگر شرایط مالی خوبی دارید و به دنبال اقامت کشوری پیشرفته مانند آلمان هستید، لازم است بدانید شانس خوبی برای دریافت پاسپورت آلمان از طریق سرمایه گذاری و برخورداری از کلیه حقوق شهروندی یک شهروند اروپایی را دارید. سرمایه گذاری در آلمان از طریق پروسه های گوناگونی قابل اقدام است. از روش های سرمایه گذاری در آلمان که میتواند به اخذ اقامت آلمان و پاسپورت آلمان منجر شود ثبت شرکت در آلمان و کار آفرینی می باشد.

پیش از اقدام به جهت سرمایه گذاری در آلمان یا هر کشور دیگری می بایست نرخ مصادره ی اموال سرمایه گذاران خارجی که توسط بانک جهانی برای هر کشور منتشر شده است را بررسی نمود. نرخ مصادره اموال یا Expropriation Risk در بازه عددی ۱ تا ۷ تعریف می شود که ۱ نشان دهنده کمترین ریسک و خطر سلب مالکیت توسط دولت یک کشور است و ۷ به معنی بیشینه ریسک سرمایه گذاری.

شما می توانید با ارائه طرح تجاری یا Business Plan قابل قبول که دارای تاثیر مثبت بر اقتصاد آلمان است و ثبت شرکت در آلمان با حداقل ۳۰۰۰۰۰ یورو سرمایه، اقامت موقت این کشور را به دست بیاورید. مدت زمان اقامت موقت معمولا ۲ یا ۳ سال است. پس از ۳ سال زندگی با شرط اثبات تاثیر مثبت شرکت و کسب و کار خود بر اقتصاد آلمان و پرداخت بیمه و مالیات می توانید درخواست اخذ اقامت دائم در آلمان را بدهید. با گذشت ۵ سال از دریافت اقامت دائم آلمان، می توانید برای شهروندی و پاسپورت آلمان در خواست دهید.

پاسپورت آلمان از طریق تولد

تابعیت در آلمان از سیستم خون و یا Jus Sanguinis پیروی می کند. این به این معنی است که برای دریافت تابعیت آلمانی باید حداقل پدر یا مادر، آلمانی تبار باشد. حتی اگر فرزند در خاک آلمان به دنیا نیامده باشد در صورتیک ه والدین نام فرزند را تا قبل از یک سالگی در آلمان ثبت کنند، پاسپورت آلمان را دریافت خواهد کرد. کودکان متولد شده در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۰۰ یا بعد از آن، از والدین غیر آلمانی، هنگام تولد، تابعیت آلمانی و پاسپورت آلمان را بدست می آورند، به شرطی که حداقل یک پدر و مادر دارای مجوز اقامت دائم (بمدت حداقل سه سال) بوده و پدر و مادر در آلمان حداقل ۸ سال اقامت داشته اند. بچه ها باید حداقل ۸ سال در آلمان اقامت داشته و یا بمدت ۶ سال تا قبل از ۲۱ سالگی در آلمان به مدرسه بروند.

پاسپورت آلمان از طریق ازدواج

اتباع خارجی که با یک فرد از ملیت آلمانی ازدواج کرده اند، باید تمام الزامات شهروندی را داشته و امتحان بدهند و تنها زمانی می توانند برای دریافت پاسپورت آلمان درخواست دهند که حداقل دو سال از ازدواج آنها گذشته باشد و حداقل ۳ سال در آلمان زندگی کرده باشند. برای ثبت ازدواج در آلمان باید اصل اسناد ازدواج ترجمه و تایید شده در ایران و کلیه مدارک لازم که به زبان آلمانی ترجمه شده به مراجع قانونی مربوطه ارسال شود. از تاریخ گواهی ها و مدارک نباید بیشتر از ۶ ماه بگذرد. پروسه ثبت ازدواج در آلمان معمولا ۵ تا ۶ ماه به طول می انجامد.

پاسپورت آلمان و پناهندگی

پناهندگی آلمان و درخواست آن شرایط خاصی دارد و شخص متقاضی پناهندگی آلمان و اخذ اقامت آلمان از طریق پناهندگی باید پس از ورود به آلمان با مراجعه به مراجع مربوطه درخواست خود را ارائه دهد . شخص پناهجو در بدو ورود به این کشور با مراجعه به یک مرکز پذیرش پناهندگان BAMF، اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی، باید درخواست خود را ارائه دهد. پس از انگشت نگاری و مصاحبه پناه جو به کمپ های مخصوص جهت اسکان فرستاده شده و پرونده باید جهت بررسی صحت و درستی کیس پناهندگی مراحل اداری را طی کند. فردی که پرونده پناهندگی او در حال بررسی می باشد تا قبل از مشخص شدن وضعیتش اجازه کار ندارد. بررسی پرونده پناهندگان و صدور رای در خصوص آن ها به حداقل دو سال زمان احتیاج دارد. افرادی که حق پناهندگی دارند برای ۳ سال، اجازه ی اقامت خواهند داشت. پس از صدور رای در صورتی که رای صادره مبنی بر خروج پناهجو از کشور آلمان باشد پناهجو موظف است که کشور آلمان را ترک نماید در غیر اینصورت جرم او محرز است و پلیس می تواند در صورت عدم خروج او را زندانی کند.

پاسپورت آلمان و تغییرات قانونی

پاسپورت آلمان از ژانویه سال ۱۹۸۸ به بعد از طراحی استاندارد گذرنامه اتحادیه اروپا پیروی کرده و به رنگ قرمز و نشان عقاب آلمانی در مرکز جلد جلویی استفاده شده است. کلمه “Reisepass” (آلمانی برای گذرنامه مسافرتی) زیر این نشانواره ثبت شده است، اتحادیه اروپا Europäische (آلمانی برای اتحادیه اروپا) و آلمان Bundesrepublik Deutschland (آلمان برای جمهوری فدرال آلمان) در بالای جلد هستند. پاسپورت آلمان معمولا ۳۲ صفحه است؛ نسخه ۴۸ صفحه ای برای کسانی که سفر های مکرر دارند بر اساس درخواست صادر می شود.

در نوامبر ۲۰۰۱، چند شناسه امنیتی هولوگرافی به پاسپورت آلمان اضافه شده است. از جمله یک عقاب سه بعدی، یک نسخه هولوگرافی از تصویر دارنده پاسپورت، یک بارکد هولوگرافی قابل خواندش برای دستگاه. از تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۰۵، گذرنامه های آلمان دارای یک تراشه کارت هوشمند و یک آنتن ۱۳٫۵۶ مگا هرتز شده که در جلد جلو قرار گرفت. این اطلاعات تمام داده های چاپ شده در پاسپورت را شامل می شود، از جمله یک فایل JPEG عکس که توسط یک امضای دیجیتالی محافظت می شود. آلمان پس از مالزی، تایلند، سوئد و استرالیا پنجمین کشور در جهان است که گذرنامه های بیومتریک دارد. در تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۰۷، تغییرات زیادی در گذرنامه صورت گرفت، متقاضیان باید علاوه بر مدارک سابق، اسکن دو اثر انگشت را که به تراشه اضافه می شوند، ارائه دهند. شماره سریال ۹ رقمی تمام عددی، با یک شماره سریال انتگرالی جدید جایگزین شد تا شماره سریال را از ۳۵ رقم قبلی تا ۴۵ بیت افزایش دهد. این باعث تقویت کلید رمزنگاری در مکانیسم کنترل دسترسی توسط تراشه می باشد. در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۱۷، آلمان یک طرح گذرنامه جدید را که از مارس ۲۰۱۷ به کار میرود، معرفی کرد. 

پاسپورت آلمان و مزایای آن

داشتن پاسپورت آلمان به شما حقوق و آزادی هایی را بعنوان یک شهروند اروپایی می دهد که حتی اگر با یک اقامت موقت مانند کاری یا تحصیلی در آلمان زندگی کنید، نخواهید داشت. از جمله این حقوق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حق رای
  • حق رفت و آمد آزادانه و سفر به ۱۶۶ کشور دنیا
  • حق تشکیل مجمع و انجمن
  • حق حفاظت توسط کنسولگری
  • دسترسی نامحدود برای یافتن کار در آلمان
  • حق تبدیل شدن به کارمندان دولتی و غیره

علاوه بر حقوقی که دارا خواهید بود همانطور که در قانون اساسی آلمان است، شما همچنین باید تعهدات و وظایف که هر شهروند آلمانی نسبت به کشورش دارد را داشته باشید. این شامل ادغام در جامعه، احترام و اطاعت از همه قوانین و حتی خدمت نظامی آلمان است.

پاسپورت آلمان و شروط لازم

پس از دریافت اقامت دائم و یک دوره مشخص زندگی در آلمان، می توان برای تبدیل شدن به یک شهروند درخواست کرد. همه افراد بالای ۱۶ سال باید درخواست ارائه دهند. والدین قانونی کودکان زیر ۱۶ سال برای آنها درخواست می کنند. الزامات مورد نیاز برای واجد شرایط بودن جهت دریافت پاسپورت آلمان به شرح زیر است:


  • شما باید حداقل ۸ سال در آلمان اقامت داشته باشید
  • شما باید مهارت زبان آلمانی حداقل در سطح B1 را ثابت کنید
  • شما باید بدون هیچ گونه کمکی از سوی دولت، بتوانید از خود و خانواده تان حمایت مالی کنید
  • شما باید یک شهروند موجه باشید که هیچ سابقه کیفری ندارد
  • شما باید یک آزمون شهروندی را که شامل ۳۳ سوال است بگذرانید. پاسخ دادن به حداقل ۱۷ سوال الزامی است
  • اگر شما متعلق به هر یک از این گروه ها هستید، می توانید از امتحان شهروندی معاف باشید
  • شما نمی توانید به دلیل سن، بیماری یا ناتوانی امتحان دهید
  • شما زیر ۱۶ سال سن دارید
  • شما دارای مدرک تحصیلی از یک دانشگاه آلمانی در زمینه سیاست، قانون، یا علوم اجتماعی هستید
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آلمان در یک نگاه
آلمان در یک نگاه

به عنوان یک عضو از سازمان ملل، کشور آلمان متعهد شده است که از صلح جهانی حراست کند، برقوانین بین المللی پایبند باشد، از حقوق انسان ها در سراسر جهان محافطت کند و با تمام کشورها طبق قوانین سازمان ملل،همکاری داشته باشد. ...

بیشتر بخوانید
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: